1 2

Wednesday 24 September 2014

Aku, Dia & Matematik

Teks: Syahmi MS
Foto: Google Image



Bismillah. Untuk entri kali ini, saya mahu kongsi mengenai kehidupan saya sebagai pelajar. Memang tidak dinafikan, naik-turun-naik-turun (betul atau tidak ya, tanda baca saya?)  dalam pelajaran ini sentiasa ada. Keperitan belajar ini memang menyeksakan! Namun, tidak sanggup pula saya untuk terjerumus dalam dunia kejahilan. Banyak kata-kata motivasi yang saya lontarkan kepada minda.

Peristiwa yang berlaku semalam ini, saya kongsikan sebagai peringatan untuk diri sendiri bahawa kita tidak keseorangan. Allah ada untuk menemani. Allah ada untuk mengasihi. Allah ada untuk mengampuni. Sebenarnya, karakter saya di sekolah amatlah berbeza dengan di rumah. Kalau di rumah saya seorang yang periang dan gila-gila. Di sekolah, saya alim-alim panda dan pendiam orangnya. Jadi, sifat saya itu meletakkan diri ini dalam situasi yang rumit.

Saya tidak ada kekuatan mahu bertanya. Saya tidak bersedia untuk bersemuka dengan guru. Akhirnya, saya terkulat-kulat sendiri, berforum dengan hati. Barulah, tergedik-gedik mahu menangis bila tidak faham apa yang guru ajarkan.

Baru sahaja jawab soalan yang pertama, saya sudah tidak senang hati. Mungkin ini balasan untuk dosa-dosa yang telah saya lakukan. Setelah lama menunggu, saya memutuskan untuk melelapkan diri seketika kerana jam pada waktu itu sudah berganjak menunjukkan pukul 11 malam dan saya bangun semula pada pukul 3 pagi.

Alhamdulillah, setelah ulang membaca soalan itu dua-tiga kali. Saya sudah faham apa yang perlu dicari, apa yang perlu dibaiki. Keadaan yang syahdu itu, membuatkan hati saya berasa tenteram. Walaupun pada akhirnya ada juga soalan-soalan Matematik yang saya tinggalkan, saya pujuk diri supaya tidak berputus asa. Bukan mudah mahu mendaki gunung dalam masa yang singkat.


No comments:

Post a Comment