1 2

Saturday 26 April 2014

Nikmat

Teks: Syahmi MS
Foto: Google Image



Bismillah.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulillah, saya berkesempatan untuk menulis dalam keadaan yang tidak dijangka ini. Menulis adalah terapi jiwa bagi saya. Biarlah saya mencuri masa sebentar daripada kembali menyibukkan diri dengan kerja sekolah.

Pelajar dan kerja sekolah, amat rapat. Tidak boleh dipisahkan. Tidak boleh berenggang. Setiap hari ada sahaja, kerja sekolah yang datang bertandang. Bezanya, jumlah kerja sekolah yang perlu disiapkan itu sedikit atau banyak.

Terkadang hati ini akan meberontak hebat. Pada masa itu, timbul soalan demi soalan yang boleh menyebabkan seseorang itu  tertekan. Banyak perkara yang difikirkan. Fikiran berserabut. Tetapi saya sedar. Bukan semua orang yang dapat merasai nikmat ini. Nikmat untuk menyiapkan kerja sekolah. Nikmat dapat bersekolah. Nikmat mempunyai ibu bapa. Nikmat dapat berlindung di dalam rumah. Nikmat hidup.

Ramai lagi manusia yang tidak bernasib baik menginginkan kehidupan sebagai pelajar. Mereka dahagakan ilmu. Sedangkan saya... setiap hari merungut. Perlukah saya pergi ke sekolah? Banyaknya kerja rumah yang perlu disiapkan! Jadi, saya nekad untuk menanam sifat sentiasa bersyukur dalam hati. No more excuses! Baiklah, saya ada banyak lagi kerja rumah yang perlu diselesaikan dan saya sangat gembira.

No comments:

Post a Comment